Hoe gaat het eigenlijk met Corona?

We zitten alweer dik acht weken in intelligente lockdown en ik heb nu al een tijdje niets meer gehoord over corona. Nu heb ik het natuurlijk niet over de meer gangbare naam van Covid-19, maar over het Mexicaanse biermerk. Waar we begin dit jaar nog overspoeld werden met grapjes, memes en plaatjes, is het nu eigenlijk helemaal stil rond het biermerk op social media. Ik kan me herinneren dat ik van één van mijn collega’s een toen al uitgekauwd plaatje kreeg van een koelkast gevuld met bier met daarbij de tekst ‘ik heb helemaal geen corona-probleem’. Dat was ergens eind januari. Wisten wij veel dat we nu al dik twee maanden thuis aan het werk zijn en dat de hele wereld en haar economie plat zou liggen.

Naam veranderen?

Afgelopen woensdag las ik in The Economist een artikel over hoe het biermerk worstelt met haar naam. Vroegere associaties met de naam Corona waren een wit strand, palmbomen en een lekker fris biertje met een limoentje erin. Nu is dat compleet anders. Volgens YouGov is de buzz score van corona (de mate waarin consumenten positief over een merk denken) tot een derde afgenomen. Het schijnt dus niet handig te zijn voor een merk als een wereldwijde pandemie dezelfde naam draagt. Hoewel voor het merk Corona het wellicht nog niet zo ver is, is er wel wat te leren uit het verleden. Zo is er ook een voorbeeld van dieetsnoepjes die in de eind jaren 30 ontwikkeld zijn met de naam Ayds. Toen de wereldwijde aids-crisis begin jaren 80 begon, dachten zij dat het wel zou overwaaien en een naamswijziging niet nodig zou zijn. Dit gebeurde pas in 1987 (het werd Diet Ayds), maar ook met de nieuwe naam overleefde het snoepje de verwantschap met de ziekte niet. Kortom, niet genoeg verandert.

Nieuwe dingen proberen

De parallel waar ik naar toe wil werken met de huidige situatie, is dat deze corona-periode juist de tijd is om (wellicht net zoals Corona) ons voor nu opnieuw uit te vinden en kijken hoe we nu verder kunnen en willen gaan. Hoe we als Nederland nu precies verder gaan weet ik zelf niet, maar ik denk dat het wel een tijd is om dingen anders te proberen dan dat ze eerder gedaan zijn en te kijken of dat werkt. Soms om het gewoon eens te proberen, maar soms ook omdat je niet veel andere keuze hebt. In Rotterdam zie ik bij lokale ondernemers veel creativiteit als het gaat om hun diensten aanbieden aan hun klanten. Brouwerij Noordt bezorgt nu Vrijmibo-pakketten thuis en mijn favoriete bioscoop c.q. restaurant KINO bezorgt nu avondeten aan huis, inclusief mooie afspeellijst voor een romantisch diner. Nu Nederland weer langzaam open gaat, ben ik erg benieuwd wat alle bedrijven verder gaan verzinnen om hun klanten te bedienen.  

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, wilde ik na een uitstapje richting de publieke sector mij weer heel graag verder ontwikkelen in de private sector. Aanvragen voor inkoopconsultancy vanuit de private sector liggen echter op dit moment niet voor het oprapen en ik wil natuurlijk wel graag bezig blijven met het inkoopvak. En dan komt er soms iets voorbij waar je van te voren niet eens over nagedacht had om te doen. Maar nu is dit een periode om, net zoals Corona, mezelf weer te herontdekken (en misschien weer anders in de markt te zetten). Na een heel erg leuk gesprek, ga ik daar de komende week beginnen als inkoopadviseur. Iets waar ik veel zin in heb, bij een organisatie waar voor mij veel te leren is en te ontdekken valt.

Kortom, never waste a good crisis

Door Daan de Vries