De wereld van kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence, staat al een ruime tijd niet meer in de kinderschoenen. Menig nieuwsprogramma heeft al verslag gedaan over zelfrijdende auto’s, robotica, maar ook controversiële toepassingen als deepfakes en de verslavende social media algoritmes waar platformen als TikTok en Instagram gebruik van maken. Veel gebruikers hebben niet eens door hoeveel van hun dagelijkse routine wordt beïnvloed door AI, bijvoorbeeld de navigatie-apps die niet alleen de snelste route maar ook de zuinigste route weten voor jouw specifieke rijgedrag. Of de app van je favoriete supermarkt, die bijhoudt wat je regelmatig koopt en dus ook weet wanneer je dit product waarschijnlijk weer moet inslaan. Mocht je je ooit afvragen waarom de halfvolle melk preciés in je persoonlijke bonuskorting zat toen je die wilde gaan kopen, dat is dus de reden. Maar voor een gemiddelde inkoper of contractmanager is er natuurlijk één belangrijke kernvraag: “Wat heb ik er nou eigenlijk aan?”
AI en op de werkvloer
Want vooralsnog lijkt het alsof het bedrijfsleven nog niet helemaal overtuigd is van AI voor de dagelijkse werkzaamheden. Volgens het CBS neemt het gebruik van AI evenredig toe met de bedrijfsgrootte. Terwijl de grote spelers zoals Ahold Delhaize, PostNL en Coolblue dus al lang zijn ingestapt blijven kleinere bedrijven afwachtend. Kunstmatige intelligentie heeft eigenlijk een imagoprobleem: De instapdrempel lijkt veel te hoog, en vaak denken kleinere bedrijven dat ze nog niet de capaciteit of kennis hebben om AI-gedreven systemen te gebruiken in de praktijk. En dat terwijl ze waarschijnlijk al een kantoor hebben met een slimme thermostaat, één of twee smartphones op elk bureau en een koelkast met meer processorvermogen dan de computers waarmee we ooit astronauten de ruimte in lanceerden.
Het is dan wel leuk dat je telefoon weet hoeveel stappen je nog moet zetten vandaag, maar hoe helpt dat je bij effectief contractmanagement? Dit onderzocht In2Talenter Rianne Gordijn in haar scriptie ‘Artificial Intelligence in contractmanagement binnen de mkb-maakindustrie’. Hieruit ontstonden een aantal belangrijke conclusies over het belang van data-digitalisatie, de bijdrage van AI bij inkoopdoelstellingen (zoals duurzaamheid) en de toegevoegde waarde van AI bij contractmanagement. Rianne somde de belangrijkste 5 hiervan als volgt op:
- Opslag van contracten. AI kan data voor vernieuwingen van een contract ophalen. Hierdoor wordt het voor organisaties makkelijker om te zoeken binnen de contracten zonder handmatig alle contracten te moeten doornemen;
- Rapportage en analyse. Het AI-algoritme vergelijkt kritische prestatie indicatoren (KPI’s) met vooraf opgestelde condities en zet een vervolgactie in gang op basis van deze vergelijking;
- Opstellen van contracten. AI helpt de gebruiker om de juiste voorwaarden te kiezen bij het opstellen van een nieuw contract;
- Nakomen van contracten. Er kunnen workflows ingesteld worden om het voltooien van verplichtingen te vergemakkelijken en de huidige status te volgen;
- Mogelijkheid tot analyse op risico’s en waardeverlies van bestaande contracten en het identificeren van de benodigde veranderingen van de contracttaal.
De AI-toekomst voor contractmanagement
De rol van AI in al deze aspecten is groot: 80% van contractmanagement kan geautomatiseerd worden. Momenteel wordt volgens Rianne AI binnen contractmanagement nog veel te weinig gebruikt. Dit komt met name door het gemis van kennis en ervaring. Volgens experts op het gebied van AI gaat dit in contractmanagement een grote rol spelen in de toekomst. Met AI heeft een bedrijf de mogelijkheid om grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te verwerken en aan de hand van deze data patronen te ontdekken. Hierdoor kunnen contractmanagers zich focussen op andere belangrijke taken, en krijgen ze juist meer de ruimte om vooruit te denken en te innoveren.
Afijn, dat je TikTok feed inmiddels perfect op jou is afgestemd en dat de thermostaat weet rond welke tijd het de woonkamer voor je moet opwarmen is geinig, maar, de volgende stap is de belangrijke stap. Denk ook eens na over welke invloed AI heeft op de werkvloer. Hoe ziet ‘AI-proof contractmanagement’ er in de toekomst uit? Niemand weet het antwoord nog, maar we horen graag jouw ideeën hierover!