Heb jij je goede voornemens ook al overboord gegooid?

Ergens eind december begint het te kriebelen, bijna een nieuw jaar! Je vraagt je af wat je anders wilt gaan doen. Meer sporten, stoppen met roken, eindelijk eens beginnen met die Spaanse les of niet meer iedere avond op de bank hangen met Netflix aan? Ongeveer drie kwart van de mensen bedenkt goede voornemens, en na zo’n twee weken heeft ruim 90% van deze mensen ze alweer overboord gegooid. Hoe komt dat toch? En wat kun je doen om je goede voornemens wel vol te houden?

In dit artikel over persoonlijke ontwikkeling gaan we aan de slag met het bedenken en behalen van goede voornemens en doelen. We leggen je uit waarom het soms niet lukt en hoe je ervoor zorgt dat je je doelen wél behaald.

Goede voornemens

De meeste goede voornemens beginnen vanuit een bepaalde ontevredenheid. Je vindt jezelf te dik, je leeft te ongezond of je had al meer willen bereiken op dit moment in je leven. Je hebt een bepaald idee of een bepaalde verwachting van hoe het zou moeten zijn. Een ideaalbeeld dat soms ontstaat uit hoe iets voorheen was, maar vaak doordat je jezelf (onbewust) vergelijkt met mensen om je heen en op Social Media. Je hebt torenhoge verwachtingen, wat op zich niet erg is. Maar deze verwachtingen en het gevoel te moeten voldoen aan een bepaald ideaal zijn hét recept voor het overboord gooien van je goede voornemens.

Waarom? Omdat het simpelweg niet realistisch is. Onhaalbare voornemens motiveren niet. Ook het bedenken van te veel goede voornemens of het niet specifiek genoeg maken van goede voornemens kunnen redenen zijn dat het mis gaat. Dit is eigenlijk dubbel jammer, want je kunt ook nog eens een slecht gevoel over jezelf krijgen juist omdat je deze dan niet volhoudt.

Dus, goede voornemens zijn onzin? En dat is het dan?

Niet helemaal! Het wel behalen van een goed voornemen geeft je een goed gevoel. Je krijgt er energie en zelfvertrouwen van. Écht blij word je overigens niet van het behalen van een enkel doel of het volhouden van één goed voornemen. Zo zitten we nou eenmaal in elkaar. In het begin misschien wel, maar zodra het in je systeem zit dat je elke week minimaal één keer sport, is het niet meer genoeg. Je raakt eraan gewend en je wilt meer. Dus… je stelt jezelf een nieuw doel, weer iets om naartoe te werken. De groei die je constant doormaakt, daar word je écht blij van.

Tips & tricks

Hierbij een aantal concrete tips waardoor haalbare doelen en voornemens kunt opstellen om te bereiken wat je wilt, op jouw manier en op jouw moment.

1. Wil je dit wel echt?

Het is natuurlijk leuk om doelen op te stellen, maar echt resultaat ga je alleen bereiken als je ook daadwerkelijk actie onderneemt. Je hebt niet alle tijd van de wereld dus een bepaald voornemen bereiken kan ten koste gaan van iets anders. Bedenk voor jezelf daarom van te voren wat eventuele consequenties van jouw voornemen kunnen zijn. Heb je dat ervoor over? Is het antwoord nee, kies dan een doel waar je een beter gevoel bij hebt!

2. Wie het kleine niet eert…

Start klein, begin met een doel waarvan je weet dat je het kan. Een té groot doel is vaak niet realistisch en demotiverend. Dit kan ervoor zorgen dat je snel weer in je oude gedrag terugvalt. Begin dus met een voornemen waarvan je weet: dit kan ik!

3. Concreet, concreter, concreetst!

‘Gezonder leven’ is een heel ruim en moeilijk te behalen voornemen. Want wanneer is het gezond genoeg? Stel concrete en haalbare doelen voor jezelf op, die juist motiveren om aan de slag te gaan. Als je met jezelf afspreekt dat je vanaf een bepaald moment minimaal twee keer per week een half uur aan de wandel gaat, dan is dit veel makkelijker te meten (en behalen!). Twee keer per week wandelen is een stuk realistischer dan het ruime begrip om gezonder te leven.

4. Tik-tak, tik-tak…

Wat is dat toch met die magische datum van 1 januari? Als je vandaag iets wilt veranderen kan je daar ook vandaag mee beginnen, toch? Jezelf willen verbeteren is super positief, en daar heb je die 1 januari echt niet voor nodig. Je houdt jezelf zelfs een beetje voor de gek als je wacht tot de volgende nieuwjaarsdag (iets met tijdrekken😉). Dus wil je iets echt? Start nu! Of prik direct een datum die maximaal 2 weken in de toekomst ligt en go kick ass!

5. 3, 2, 1… Finish!

Bepaal een eindpunt! Als je niet weet waar je naartoe wilt, dan kun je ook geen route uitstippelen om daar te komen. Bepaal daarom voor jezelf waar je naartoe werkt, en vooral ook wanneer je dat punt bereikt hebt.

6. Don’t give up!

Geef niet op als het een weekje misgaat. Iedereen heeft dagen dat het gewoon even niet lukt of uitkomt. Sta jezelf toe om het soms dus ook gewoon even te laten en pak het daarna gewoon weer op. Kijk wel uit dat je geen excuses blijft zoeken tot je jouw voornemens toch volledig overboord hebt gegooid.

7. Beloon jezelf!

Trakteer jezelf op het behalen van je doelen. Niet alleen voor het resultaat, maar ook voor de weg daarnaartoe. Wil je bijvoorbeeld afvallen? Beloon jezelf met een ijsje als je net hebt gesport. Het uiteindelijk gewenste resultaat kan namelijk nog wel even op zich laten wachten, maar wees trots op jezelf dat je goed onderweg bent.

Aan de slag…

Bovenstaande tips en tricks zijn toe te passen op allerlei soorten voornemens en doelen. Ben je enthousiast geworden en wil je gelijk aan de slag? Dan is het handig om eerst te bepalen waar je wilt beginnen.

Pak pen en papier, zet een timer op 5 minuten en schrijf voor jezelf eens alle doelen en voornemens die in je opkomen op papier. Niks is te gek. Kies vervolgens één of maximaal twee doelen uit je lijst waarmee je direct aan de slag wilt. Pak de tips er nog eens bij en schrijf voor jezelf op:

  • Kan ik dit doel behalen en hoe dan?
  • Wil ik dit wel echt?
  • Hoe maak ik dit doel concreet en meetbaar?
  • Wanneer ga ik beginnen?
  • Wat ga ik doen als ik het even niet meer zie zitten?
  • Wanneer is mijn doel behaald en hoe ga ik dat dan vieren?

Als je een doel hebt gekozen en uitgewerkt dan zit er nog maar één ding op: aan de slag! Door achterover te leunen of uit te stellen kom je er niet. Onderneem actie en blijf stappen zetten in de juiste richting.

Heb je jouw doel behaald? Durf je nog een volgend doel van je lijst te pakken?

Auteurs

Wij, Laura en Arien, volgen het persoonlijk ontwikkelprogramma van In2Talent. Laura vanuit haar rol als Inkoopconsultant, Arien vanuit haar rol als recruiter en leidinggevende. Binnen het In2Talent ontwikkelprogramma zijn wij actief aan de slag met ons persoonlijk leiderschap. We worden ons bewust van ons eigen gedrag en emoties. Klinkt zweverig he? Dat valt heel erg mee! En om dat te laten zien en onze ervaringen te delen schrijven wij een serie artikelen over de onderwerpen die in het persoonlijk ontwikkelprogramma van In2Talent aan bod komen. Als je vragen hebt over onze artikelen mag je die natuurlijk altijd stellen. Je kunt ons bereiken via laura@in2talent.nl en arien@in2talent.nl.