Veelgestelde vragen

Deze pagina is nog onder constructie. Ben je op zoek naar een specifieke vraag? Druk dan control + F (of als je een Apple hebt command + F) op je toetsenbord voor de zoekfunctie.

Wat is een traineeship?

Een traineeship is een startersfunctie bij een werkgever waarbij je naast je werk wordt opgeleid tot specialist in een bepaald vakgebied. Binnen een traineeship staat de combinatie van werken en leren centraal. Een traineeship kan enkele maanden tot een paar jaar in beslag nemen. Jouw werk zal bestaan uit een combinatie tussen leren en ontwikkelen en dit gelijk bij een organisatie in de praktijk toepassen. Zo ontwikkel je je razendsnel tot een professional in het door jou gekozen vakgebied.

Hoelang duurt het traineeship van In2Talent?

De duur van een traineeship verschilt per organisatie. Binnen In2Talent groei jij in twee jaar van junior naar medior consultant. Gedurende de eerste twee jaar als In2Talenter volgt iedereen hetzelfde opleidingsprogramma met o.a. de post-wo opleiding Inkopen Publiek en Privaat en een uitgebreid persoonlijk ontwikkelprogramma.

Na ongeveer twee jaar word je medior consultant, maar hier stopt je ontwikkeling niet. Je krijgt als je medior consultant wordt een persoonlijk opleidingsbudget en kunt dus opleidingen gaan volgen die passen bij jouw specifieke wensen en eisen voor de toekomst. Je blijft het persoonlijke ontwikkelprogramma volgen, hoewel dat wel iets minder frequent wordt.

Als je in totaal vijf jaar in dienst bent kun je senior consultant worden. Als senior consultant behoud je je persoonlijk opleidingsbudget en maak je een keuze uit twee richtingen. De ene richting is die van management/leidinggevende, de andere richting is die van inhoudsdeskundige, waarbij je specialist wordt in een onderdeel van inkoop of contractmanagement.

Wat is het verschil tussen het traineeship van In2Talent en andere traineeships?

Wij zijn erg trots op de volgende drie punten:

  1. Bij In2Talent ligt de focus echt op je persoonlijke ontwikkeling. Wij vinden dit erg belangrijk omdat wij echt geloven dat ontwikkeling op persoonlijk gebied je een betere professional maakt. Je gaat hier heel intensief mee aan de slag, wat je op den duur naast groei ook rust en zelfvertrouwen kan geven.
  2. Wij zijn een persoonlijke organisatie. Onze collega’s kennen iedereen van naam en gezicht, weten van iedereen waar ze op opdracht zitten, wat ze daar doen en waar ze naar toe willen. Kortom, je bent bij ons geen nummertje!
  3. Wij bieden als enige organisatie in Nederland een gecertificeerde post-WO opleiding op het gebied van inkoop in zowel de publieke als private sector. Met dit diploma toon je niet alleen aan dat je een brede kennis hebt van inkoop, maar ook dat je op universitair niveau een opleiding hebt gevolgd.

Wat is de startdatum van het traineeship van In2Talent?

Het In2Talent traineeship heeft geen vaste startdatum, je kunt dus op elk moment beginnen met het traineeship. Je startdatum is in overleg en wordt tijdens de sollicitatieprocedure besproken.

Hoe kan ik mij inschrijven voor het traineeship van In2Talent?

Je kunt je inschrijven door te solliciteren met jouw cv of een linkje naar je LinkedIn (een korte motivatie mag!).

Wil je meer weten voor je solliciteert? Dan kan je altijd contact zoeken met onze collega Arien van der Harst via harst@inquest.nl / 06-13069234.

Direct solliciteren

Krijg ik wel salaris als ik bij In2Talent het traineeship doe?

Jazeker! Het salaris van het traineeship van In2Talent staat gelijk aan het salaris van een volwaardige startersfunctie. Je krijgt dus marktconform betaald mét aantrekkelijke extra’s, zoals bijvoorbeeld het opleidingsprogramma, 1-op-1 coaching en intervisies. Ook vakinhoudelijke opleidingen zoals de post-wo opleiding Inkopen Publiek en Privaat en andere cursussen en trainingen horen hierbij. Daarnaast krijg je natuurlijk een laptop en telefoon, een leaseauto of volledige vergoeding van jouw reiskosten. En we hebben ook nog een aantrekkelijke bonusregeling!

Welke opleiding moet ik afronden om te kunnen starten met het inkoop traineeship van In2Talent?

Om te kunnen beginnen bij In2Talent moet je een hbo of wo opleiding hebben afgerond, het maakt niet uit in welke richting dit is.

Heb ik een achtergrond in inkoop nodig om te kunnen beginnen met het inkoop traineeship van In2Talent?

Nee! Als je tijdens je opleiding niet in aanraking bent geweest met inkoop maar wel denkt dat je qua competenties en interesses bij het vakgebied past kan je bij In2Talent komen werken.

Is het traineeship van In2Talent gelijk aan een stage?

Zeker niet! Ons traineeship is een volwaardige baan, waarbij jij je extra snel ontwikkeld op vakinhoudelijk en persoonlijk gebied omdat je praktijkervaring op doet en tegelijkertijd opleidingen volgt. Het salaris van het traineeship van In2Talent staat dan ook gelijk aan het salaris van een volwaardige startersfunctie.

Hoe ziet een werkdag van een inkooptrainee van In2Talent eruit?

Als In2Talenter werk je zelfstandig op een opdracht bij één van onze opdrachtgevers in de private of publieke sector. De opdrachten (en opdrachtgevers) zijn heel uiteenlopend. Zo kan het zijn dat jij bij jouw opdrachtgever een spendanalyse uitvoert, (Europese) aanbestedingen voorbereidt of contractonderhandelingen begeleidt. Terwijl jouw In2Talent collega bij een andere opdrachtgever ondersteuning biedt bij de implementatie van inkoopsystemen, tenders uitzet of Senior Inkoopadviseurs bijstaat.

Je draait als In2Talenter ieder geval mee in een inkoopteam en daar kunnen operationele, tactische en strategische taken voorbij komen. We hebben op de pagina ‘opdrachten’ een aantal voorbeelden uitgewerkt, zodat je er een duidelijk beeld bij krijgt.

Ben je benieuwd naar de ervaringen van een In2Talenter? Je kunt altijd contact opnemen met onze In2Talenter Bas Willems via 0610987627 / bas@in2talent.nl

Aan wat voor soort opdrachten kan ik denken?

We hebben enorm veel opdrachtgevers in zowel de publieke als private sector, en dus heel veel verschillende opdrachten voor onze In2Talenters. Het maakt ook uit of je een junior, medior en senior In2Talenter bent. Als nieuwe In2Talenter start je als junior consultant en naarmate je meer ervaring opdoet worden de opdrachten complexer en krijg je meer verantwoordelijkheid.

Als junior inkoper kun je denken aan opdrachten zoals:

  • Uitvoeren van een spendanalyse
  • (Europese) aanbesteding begeleiden
  • Contractonderhandelingen begeleiden
  • Contractmanagement
  • Het bijstaan van Senior Inkoopadviseurs
  • Ondersteuning bieden bij de implementatie van inkoopsystemen

Je draait in ieder geval mee in een (vaak al bestaand) inkoopteam en daar kunnen operationele, tactische en strategische taken voorbij komen.

Bekijk onze inkoop opdrachten

Bij welke opdrachtgevers kan ik aan de slag gaan?

We hebben enorm veel opdrachtgevers in zowel de publieke als private sector en het is van te voren moeilijk aan te geven waar je precies aan het werk gaat. In de publieke sector kun je denken aan opdrachtgevers zoals gemeenten, ministeries en onderwijsinstellingen. In de private sector werken wij met alle organisaties waar een inkoopafdeling is, van bedrijven in de maakindustrie tot organisaties in de zorg.

Wat ga ik inkopen als ik bij In2Talent werk?

We hebben enorm veel opdrachtgevers in zowel de publieke als private sector en het is van te voren moeilijk aan te geven waar je precies aan het werk gaat en wat je daar gaat inkopen. Dit loopt uiteen van het inkopen van personeel of materiaal voor een brug, tot het inkopen van verpakkingen voor yoghurt of hout voor het maken van keukenkastjes.

Wat zijn de werktijden tijdens een opdracht?

De werktijden tijdens een opdracht verschillen per opdrachtgever. In de publieke sector is het over het algemeen gebruikelijk dat er maximaal 36 uur per week wordt gewerkt. Hoe je hier invulling aan geeft gaat in overleg met de opdrachtgever. Sommige collega’s werken bijvoorbeeld 4 dagen van 9 uur per dag, en hebben een dagje vrij voor In2Talent werkzaamheden. Andere collega’s werken deze 36 uur verdeeld over de volledige werkweek van 5 dagen. In de private sector is het over het algemeen gebruikelijk dat er 40 uur wordt gewerkt. Meestal kun je dan dus uitgaan van 5 dagen van 8 uur per dag. Ook hier geef je daar in overleg met de opdrachtgever invulling aan.

Wat is inkoop?

Inkoop is een vakgebied dat zich bezighoudt met de inkoopwerkzaamheden van organisaties. Het gaat om het inkopen van goederen, diensten of producten tegen de juiste voorwaarden en prijs, om zo bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Contract- en leveranciersmanagement maken ook deel uit van het inkoopproces. Meer weten over inkoop? We leggen het uitgebreid uit in tekst én video op de pagina: Wat is inkoop?

Meer over inkoop

Wat is contractmanagement?

Contractmanagement gaat over het duidelijk en transparant vastleggen, beheren en bewaken van gemaakte afspraken met leveranciers. Denk hierbij aan het actief sturen op naleving van de afspraken en het verwerken van wijzigingen in de getekende contracten. Het doel van contractmanagement is het volledig benutten van contracten. Het begrip contractmanagement leggen we in filmpjes en in tekst verder uit op de pagina ‘Wat is contractmanagement?

Meer over contractmanagement

Wat is leveranciersmanagement?

Leveranciersmanagement is kort gezegd het managen van de leveranciers. Het omvat alle activiteiten gericht op het verkennen, starten, onderhouden en verder ontwikkelen van de samenwerking met leveranciers. Het doel van leveranciersmanagement is het bepalen welke leveranciers het meest geschikt zijn voor een bepaalde inkoopvraag, en het bepalen van de rol en verantwoordelijkheid van die leveranciers. Op de pagina ‘Wat is contractmanagement?’ gaan we ook in op het verschil tussen leveranciers- en contractmanagement.

Meer over leveranciersmanagement

Wat is aanbesteden?

Aanbesteden is een afgewogen en georganiseerde manier van inkopen. Een aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.

Meer over aanbesteden

Welke competenties bezit een goede inkoper bij In2Talent?

Een goede inkoper bij In2Talent heeft niet een bepaald palet aan competenties. Wel zijn er een aantal aspecten aan het vakgebied waar je sowieso mee te maken krijgt. Een inkoper van In2Talent bezit daarom in zekere mate de volgende competenties:

  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Cijfermatig inzicht
  • Scherp onderhandelen
  • Snel schakelen
  • Commercieel inzicht
  • Zelfontwikkeling

Wat is de verhouding tussen In2Talent en InQuest?

In2Talent BV is een dochteronderneming van InQuest BV. InQuest is een personeelsbemiddelingsbureau gespecialiseerd in inkoop, aanbesteden en contractmanagement. De collega’s van InQuest zijn voor private en publieke organisaties op zoek naar inkooppersoneel. Hierbij maken we onderscheidt tussen Werving & Selectie (vast) en interim (tijdelijk) posities. Als In2Talenter kun je op de interim posities die bij InQuest binnen komen, worden geplaatst.

Mag ik een post-wo opleiding doen als ik geen universiteit heb gedaan?

Ja zeker! De post-wo opleiding Inkopen Publiek en Privaat duurt 7 maanden en kan je ook na het behalen van je hbo-diploma volgen. Je hoeft hiervoor dus geen universiteit te hebben gedaan! Leuke extra: je toont met het behalen van je diploma voor deze opleiding aan dat je kennis hebt op wo-niveau, wat voor sommige functies een must is.

Werk ik tijdens een opdracht thuis of op kantoor?

Of je thuis of op kantoor werkt tijdens een opdracht verschilt per opdrachtgever. Dit is dus afhankelijk van de opdracht die je gaat uitvoeren en dit wordt in overleg afgestemd.

Hoelang duurt een opdracht?

Gemiddeld duurt een opdracht 9 maanden. Dit is overigens compleet afhankelijk van de opdracht en opdrachtgever, dus het kan ook 3 maanden of 1,5 jaar zijn. Voor ons is het vooral belangrijk dat de In2Talenter zich bij een opdrachtgever kan blijven ontwikkelen.

Het is altijd vooraf bekend hoelang een opdrachtgever in eerste instantie op zoek is naar een nieuwe collega, en of ze dat na afloop van het eerste termijn eventueel zouden willen verlengen. Als beide partijen een verlenging willen en er is nog ruimte voor ontwikkeling, dan maken we daar na afloop van de eerste inhuurperiode nieuwe afspraken over.

Heb ik zeggenschap in het kiezen van een (nieuwe) opdracht?

Ja! Bij het kiezen van een nieuwe opdracht houden we rekening met jouw ervaring, praktische zaken als een gunstige reisafstand en vooral ook jouw wensen en eisen voor de toekomst. Jouw ontwikkeling staat centraal.

Om van te voren aan te geven welke wensen je hebt voor een volgende opdracht plannen wij regelmatig speeddate sessies in met de accountmanagers van InQuest. Ook hebben wij wensenlijstjes, waarin je aangeeft of je bijvoorbeeld voor je volgende opdracht een publieke of private opdrachtgever ambieert, en bij welke organisaties je graag zou werken.

Ben ik zelf verantwoordelijk voor het vinden van een opdracht?

Nee! De opdrachten komen bij InQuest of In2Talent binnen en worden van daaruit aan je voorgelegd. Wanneer jij ook vindt dat de opdracht een mooie volgende stap voor jou is, dan word je voorgesteld aan de opdrachtgever. Dit gebeurt aan de hand van jouw In2Talent cv, wat eigenlijk gewoon een persoonlijk cv is, maar in een In2Talent jasje. Soms moet je ook een korte motivatie schrijven.

Om van te voren aan te geven welke wensen je hebt voor een volgende opdracht plannen wij regelmatig speeddate sessies in met de accountmanagers van InQuest. Ook hebben wij wensenlijstjes, waarin je aangeeft of je bijvoorbeeld voor je volgende opdracht een publieke of private opdrachtgever ambieert, en bij welke organisaties je graag zou werken.

Wat moet ik doen als geen opdracht heb?

Het kan voorkomen dat je nadat je bent gestart bij In2Talent niet gelijk op opdracht zit. Ook kan het gebeuren dat je opdrachten niet direct op elkaar aansluiten. Je zit in deze periode ‘op de bank’, je hebt even geen opdracht. Dat is helemaal niet erg! Je hoeft niet stil te zitten want er zijn genoeg acties te ondernemen totdat je volgende opdracht start. Zo kan je bijvoorbeeld bij collega In2Talenters op bezoek om een kijkje te nemen, je kunt je Excel skills verbeteren

of input leveren voor de Social Media van In2Talent. Hoe je je periode op de bank precies invult overleg je met je leidinggevende van In2Talent, want het is voor ons vooral ook belangrijk dat jij bezig bent met iets waar je energie van krijgt en waar je je verder in wilt ontwikkelen.

Krijg ik nog wel betaald als ik geen opdracht heb?

Jazeker! Ook als je geen opdracht hebt, en dus op de bank zit, krijg je gewoon hetzelfde salaris.

Hoe werkt het buddy-systeem?

Als junior In2Talenter word je, indien je dit wilt, gekoppeld aan een buddy. Jouw buddy is een medior of senior In2Talenter waarmee jij je ervaringen kunt delen, bijvoorbeeld m.b.t. zaken waar je tijdens je opdracht tegenaan loopt. Ook kun je praktische en inhoudelijke vragen over werkzaamheden stellen, je In2Talent buddy heeft waarschijnlijk dezelfde vragen gehad of kan op vakinhoudelijk gebied met je meedenken. Hoe vaak je afspreekt met je buddy en in wat voor vorm is naar eigen invulling. Zo zijn er buddy’s die wekelijks telefonisch contact met elkaar hebben, maar ook buddy’s die eens in de maand bij elkaar gaan eten.

Kan je bij In2Talent ook afstuderen?

Jazeker, bij In2Talent kan je zelfstandig een afstudeeronderzoek doen naar een onderwerp in inkoop die je leuk vindt. Meer weten over afstuderen bij In2Talent? Bekijk onze vacature.

Vacature: afstudeerstage inkoop

Zijn er bepaalde startmomenten om bij In2Talent te kunnen afstuderen?

Afstuderen bij In2Talent heeft geen vaste startdatum. Je startdatum is in overleg en afhankelijk van de startmomenten die jouw opleidingsinstituut aanbiedt.

Krijg ik betaald als ik bij In2Talent kom afstuderen?

Ja, als je afstudeert bij In2Talent krijg je een stagevergoeding van €350,- per maand.

Hoe ziet de sollicitatieprocedure van In2Talent eruit?

Onze sollicitatieprocedure bestaat uit 4 rondes. Dit doen wij omdat we het belangrijk vinden om te weten wat jou drijft, waar je ambities liggen en welke stappen je nog wilt maken. We evalueren na iedere ronde kort met elkaar om te kijken of de neuzen nog dezelfde kant op staan.

De eerste ronde van de sollicitatieprocedure is een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek vertellen wij jou graag alles over In2Talent, willen wij jou graag leren kennen en kun je uiteraard al je vragen stellen.

De tweede ronde is een online assessment waarbij we testen of jouw competenties aansluiten bij competenties waarvan wij vinden dat een goede In2Talenter deze in de basis bezit. Je kunt hierbij denken aan competenties als flexibiliteit, resultaatgerichtheid en zelfontwikkeling.

De derde ronde is een caseronde, waarbij jij een casus ontvangt ter voorbereiding en je mag voordoen als zijnde een In2Talent inkoopconsultant. Tijdens dit gesprek toetsen wij jouw (eventuele) inkoopkennis en kijken wij hoe jij je beweegt in zo’n gesprek.

De vierde en laatste ronde is een gesprek met de coach, zodat je ook een goed beeld krijgt van ons persoonlijk ontwikkelprogramma en kunt nagaan of jij op die manier aan jezelf wilt werken.

Als we na deze vier rondes van allebei de kanten denken dat we een goede match zijn dan doen wij een voorstel om bij ons te komen werken.

Direct solliciteren

Wat zijn de groei- en ontwikkelmogelijkheden binnen In2Talent?

Je start als junior consultant en groeit in twee jaar van junior naar medior consultant. Gedurende deze eerste twee jaar als junior volgt iedereen hetzelfde opleidingsprogramma met o.a. de post-wo opleiding Inkopen Publiek en Privaat en een uitgebreid persoonlijk ontwikkelprogramma.

Na ongeveer twee jaar word je medior consultant, maar hier stopt je groei natuurlijk niet. Je krijgt als je medior consultant wordt een persoonlijk opleidingsbudget en kunt dus opleidingen gaan volgen die passen bij jouw specifieke wensen en eisen voor de toekomst. Je blijft het persoonlijke ontwikkelprogramma volgen, hoewel dat wel iets minder frequent wordt.

Als je in totaal vijf jaar in dienst bent kun je senior consultant worden. Als senior consultant behoud je je persoonlijk opleidingsbudget en maak je een keuze uit twee richtingen. De ene richting is die van management/leidinggevende, de andere richting is die van inhoudsdeskundige, waarbij je specialist wordt in een onderdeel van inkoop of contractmanagement.

Waar bestaat het persoonlijke ontwikkelprogramma uit?

Het persoonlijke ontwikkelprogramma van In2Talent bestaat uit drie verschillende onderdelen:

  1. 1-op-1 coaching; Bij de coaching ga je 1-op-1 in gesprek met jouw coach.
  2. Opleidingsdagen
  3. Intervisies.

Bij de coaching ga je 1-op-1 in gesprek met jouw coach. Tijdens de opleidingsdagen en intervisies ga je in groepsverband aan de slag. Je vormt een vaste opleidingsgroep met maximaal 8 In2Talenters die ongeveer tegelijk met jou met het traineeship zijn begonnen. Ze zitten dus qua ervaring en ontwikkeling op ongeveer hetzelfde niveau, en de kans is groot dat je tegen dezelfde vragen aanloopt.

Meer informatie over het persoonlijke ontwikkelprogramma, en wat je tijdens de coaching, opleidingsdagen en intervisies precies gaat doen, kan je vinden op de pagina: Persoonlijke ontwikkeling.

Waar bestaat het vakinhoudelijke ontwikkelprogramma uit?

Het vakinhoudelijke programma bestaat uit verschillende vakinhoudelijke opleidingen (waaronder een post-wo opleiding Inkopen Publiek en Privaat die speciaal voor ons is ontwikkeld door Conducto Inkoopopleidingen), cursussen en trainingen.

Gedurende deze eerste twee jaar als junior consultant volgt iedereen hetzelfde vakinhoudelijke opleidingsprogramma. Na ongeveer twee jaar word je medior consultant, maar hier stopt je ontwikkeling natuurlijk niet. Je krijgt als je medior consultant wordt een persoonlijk opleidingsbudget en kunt dus opleidingen gaan volgen die passen bij jouw specifieke wensen en eisen voor de toekomst. Als je in totaal vijf jaar in dienst bent kun je senior consultant worden. Als senior consultant behoudt je je persoonlijk opleidingsbudget en maak je een keuze om je te gaan focussen op het ontwikkelen van je management en leidinggevende kwaliteiten of om specialist te worden in een bepaald onderdeel van inkoop of contractmanagement.

Meer informatie over en ervaringen van In2Talenters met het vakinhoudelijke ontwikkelprogramma kun je vinden op de pagina: Vakinhoudelijke ontwikkeling.

Waar kan ik nog meer informatie krijgen over In2Talent?

Je mag altijd contact zoeken met onze recruitment consultant Arien van der Harst via harst@inquest.nl / 0613069234 of volg ons op sociale media:

Instagram: @in2talent_nederland

LinkedIn: www.linkedin.com/company/in2talent

Wil je graag de ervaringen van een In2Talenter horen? Dan mag je ook contact opnemen met In2Talenter Bas Willems via 0610987627 / bas@in2talent.nl

Andere vragen?

Neem contact op met Arien.

T. 0613069234
E. harst@inquest.nl