Inkoopconsultant Mike neemt je mee in zijn weg naar Succes

Mike venema

Als inkoopconsultant ben ik dagelijks bezig met klanten, collega’s en verschillende soorten inkooptrajecten en aanbestedingen. Het vakgebied vraagt niet alleen om inhoudelijke kennis, maar ook om goede communicatieve- en persoonlijke vaardigheden. De afgelopen tijd ben ik me steeds bewuster geworden van hoe belangrijk soft skills zijn binnen mijn werk. In deze blog deel ik mijn inzichten over luisteren, blauwdrukgedrag, prioriteiten stellen en feedback geven. Deze vaardigheden helpen me niet alleen om mezelf te verbeteren, maar ook om meerwaarde te creëren voor mijn stakeholders. Tijdens het opleidingsprogramma en de coaching sessies van In2Talent staat dit centraal en zie ik als zeer waardevol voor mijzelf als persoon én als inkoopconsultant.

  1. Luisteren: Welke niveaus zijn er?

Tijdens het opleidingsprogramma leer je dat er verschillende niveaus van luisteren zijn. Dit veranderde mijn kijk op gesprekken en vraagstellingen compleet. Er zijn drie verschillende niveaus van luisteren en ik vertel je er graag meer over:

  • Niveau 1: Ik luister terwijl mijn aandacht op mezelf gericht is. Ik herken wat er gezegd wordt en ben bezig met mijn eigen gedachten en ervaringen en negeer als het ware de rest.
  • Niveau 2: Ik ben volledig gefocust op de ander en stel gerichte vragen om meer te begrijpen;
  • Niveau 3: Ik luister met mijn gevoel en merk ook wat er tussen de regels door wordt gezegd.

De drie niveaus zijn niet goed of fout, maar je kunt meer uit gesprekken halen door op verschillende niveaus te luisteren. Sinds ik de verschillende niveaus ken, probeer ik bewust te schakelen naar niveau 2 en 3. Het is een uitdaging, maar ik merk dat klanten en collega’s het waarderen als ik écht luister en niet alleen hoor wat ze zeggen.

Voor mij als inkoper is het belangrijk om goed te luisteren en precies te begrijpen wat de behoefte is. Hierdoor ben ik van meerwaarde voor de klant, sluit ik beter aan op vraag en aanbod en zorg ik dat ik precies inkoop wat de klant écht wil. Bovendien luister ik efficiënter door de juiste vragen te stellen, wat mij helpt mijn tijd beter in te delen. Dit maakt gesprekken waardevoller en effectiever.

  1. Blauwdrukgedrag: Mijn automatische piloot onderzoeken

Ik heb ontdekt dat ik vaak op mijn automatische piloot reageer. Binnen het opleidingsprogramma wordt dit blauwdrukgedrag genoemd en er wordt hier veel aandacht aan besteed. Maar wat is blauwdrukgedrag eigenlijk? Het zijn patronen die ik al in mijn jeugd heb ontwikkeld. Ik noem het ook wel mijn automatische piloot. Soms werkt dit prima, in andere situaties wat minder. Een voorbeeld van blauwdrukgedrag is conflicten vermijden.

Hoe je patronen kunt herkennen, erkennen en uiteindelijk verbeteren. Ik stel mezelf nu vaker de vraag: Waarom reageer ik zo? Door hier bewust van te worden, kan ik mijn gedrag aanpassen. Dit helpt me om beter te reageren in lastige situaties en professioneler over te komen. Het voelt goed om te merken dat ik hierin groei. Het helpt mij als inkoopconsultant om beter in te spelen op de wensen van mijn klanten. Bijvoorbeeld afgelopen zomer, toen enkele collega’s op vakantie waren. Door het aanleren van nieuwe soft skills via het opleidingsprogramma, wachtte ik niet af, maar bood ik mij proactief aan als inkoopconsultant om de taken van mijn collega’s die afwezig waren over te nemen.

  1. De Cirkel van Invloed: Focus op wat ik kan beïnvloeden

De Cirkel van Invloed is een ander onderwerp wat vaak wordt gebruikt binnen In2Talent. Ik leerde dat niet alles binnen mijn eigen invloed ligt, en dat dat heel menselijk is. Door me te richten op waar ik wél invloed op heb binnen mijn eigen cirkel van invloed, bereik ik meer als inkoopconsultant.

Ik heb geleerd hoe ik de cirkel van invloed kan inzetten tijdens mijn opdrachten bij de klant, door bijvoorbeeld het beter kunnen prioriteren van mijn tijd. De cirkel van invloed helpt mij te kunnen nagaan wat echt belangrijk is. Dit maakt mij als inkoopconsultant proactief in mijn werk omdat ik mijn tijd op een bewuste manier inzet. De cirkel van invloed helpt mij daarnaast om inzichtelijk te krijgen waar ik als inkoopconsultant invloed op kan uitoefenen en de bijbehorende inkoopactiviteiten.

Mede door het opleidingsprogramma word ik efficiënter in mijn werk, dit komt doordat ik de soft skills dagelijks kan inzetten op mijn opdracht.

  1. Feedback Geven en Ontvangen: Leren van Elkaar

Er wordt er ook aandacht besteed aan feedback geven en ontvangen. Voor veel mensen is dit een uitdaging. Ik heb geleerd dat feedback als een cadeautje gezien kan worden. Het is immers de sleutel tot effectieve communicatie als inkoopconsultant op mijn opdracht.

Als inkoopconsultant werk ik voortdurend samen met mensen: klanten en verschillende collega’s. Het is belangrijk om te weten hoe je feedback kunt geven en ontvangen. Een belangrijke les die ik heb geleerd is dat je feedback nooit persoonlijk moet maken. Feedback is een manier om te leren en te groeien, zowel als persoon als professional.

Dankzij de trainingen weet ik nu hoe ik feedback effectief kan inzetten richting mijn klanten. Als een klant feedback voor mij heeft, weet ik hoe ik hiermee om moet gaan en zie ik het als een cadeautje om mezelf te verbeteren en verder te ontwikkelen.

Blijven groeien als Inkoopconsultant én als Persoon

Het ontwikkelen van mijn soft skills is ook een onderdeel. Bij elk contactmoment leer ik iets nieuws, dat ik direct kan inzetten in mijn dagelijkse werkzaamheden: beter luisteren, mijn blauwdrukgedrag doorbreken, mijn energie richten op wat ik kan beïnvloeden, feedback omarmen – het helpt me allemaal om een betere versie van mezelf te worden én meerwaarde te creëren als inkoopconsultant.

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!