6 tips en tricks voor je CV

6 tips & tricks voor je cv

Het einde van je studie is in zicht en je gaat bijna beginnen met de start van je werkzame leven. Spannende tijden! Je wilt natuurlijk het liefst starten bij de organisatie van jouw dromen. Hoe zorg je er voor dat jouw cv opvalt tussen alle andere? 

Een recruiter of HR adviseur werpt vaak een snelle blik op je cv, voordat hij je sollicitatiebrief leest. Het doel van jouw cv is om een werkgever snel een goed overzicht te geven over wat jij allemaal in je mars hebt. Heb jij het juiste diploma voor een job? Of de vereiste werkervaring? Past jouw profiel bij de kandidaat die zij zoeken? Dat lezen ze allemaal af van jouw cv (en sollicitatiebrief).

Er bestaat niet één cv die voor iedereen perfect is. Waar je cv aan moet voldoen is afhankelijk van vele factoren. In welke branche ga je aan de slag? Op wat voor functie solliciteer je? Hoelang ben je al aan het werk? Wil je solliciteren op een baan in de vormgeving of marketing, dan kan je je creativiteit in je cv terug laten komen door bijvoorbeeld je cv als advertentie op te maken. Maar ga je werken in de zakelijke dienstverlening, dan past een traditionele/functionele opmaak beter.

Ben je starter dan zou je cv op 2 A4’tjes moeten passen, maar ben je al 20 jaar aan het werk en heb je als consultant veel interim opdrachten uitgevoerd dan kan het goed zijn dat je 4 of 5 A4’tjes nodig hebt om een duidelijk beeld te geven van je ervaring

Via de website CV.nl kun je in drie stappen jouw eigen professionele cv opstellen. Na het invullen van deze stappen en het selecteren van een passende template, is jouw nieuwe overzichtelijke cv te downloaden en klaar voor gebruik.

Echt indruk maken op recruiters? Dat doe je met deze 6 tips. Lees snel verder.

1. Contactgegevens

  • Geef hier je contactgegevens weer.
  • Heb jij je rijbewijs en beschik je over een auto? Vermeld dit.
  • Geef de link naar je LinkedIn Profiel (Tip: het is mogelijk om de URL van jouw openbare profiel aan te passen zodat je een korte URL kan neerzetten in plaats van de standaard lange URL.)
  • Als je kiest voor een foto, let er dan op dat deze passend is. Ziet hij er zakelijk uit? Leidt de achtergrond af? Sta je er alleen op?
  • Mocht je niet zeker zijn of de foto die je hebt gekozen goed is, vraag het dan aan mensen in je omgeving.

2. Profiel

  • Laat zien wie je bent en waar je voor staat.
  • Waarom kies jij voor het inkoopvak?
  • Wat zijn jouw sterke eigenschappen en waar liggen je krachten

Laat zien wie je bent en waar je voor staat.

3. Ervaring

  • Zet werkervaring van heden naar verleden (achronologisch)
  • Vermeld je relevante (bij)banen. Dit hoeft niet altijd in het branche/beroepsgroep te zijn van de functie waarop je solliciteert, maar kan ook een bijbaan zijn waar je bepaalde taken of verantwoordelijkheden had.
  • Omschrijf je taken en verantwoordelijkheden bij de functies.
  • Weinig of nog geen (relevante) werkervaring? Dat is als starter logisch. Vermeld dan je stages en interessante of relevante projecten en opdrachten die je tijdens je studie hebt gedaan.

4. Opleidingen en trainingen

  • Zet je opleidingen van heden naar verleden.
  • Heb je een interessante scriptie, minor of extra studieactiviteiten gedaan? Heb je een Honoursprogramma gevolgd? Zet deze er dan bij.
  • Vergeet er niet bij te vermelden of je het diploma hebt gehaald.
  • Geef aan welke trainingen of cursussen je hebt gevolgd. Misschien heb je tijdens je stage meegedaan met een training Europees Aanbesteden, of heb je bij een bijbaan een training leiderschap gedaan.
  • Zorg er voor dat de cursussen gescheiden van de opleidingen komen te staan. Dan hoeft men niet te puzzelen om te kijken wat een 2-daagse training was en wat een 4-jarige studie.

5. Nevenactiviteiten & interesses

  • Zeker als starter in de arbeidsmarkt zijn de nevenactiviteiten die je tot heden hebt uitgevoerd belangrijk op te laten zien.
  • Laat zien wat je naast je studie hebt gedaan.
  • Nevenactiviteiten laten zien dat je bijvoorbeeld verantwoordelijk bent of dat je zelfstandig kan werken. Denk bijvoorbeeld aan bestuurs- of commissie functies die je hebt gedaan, maar ook het geven van trainingen bij je sportclub.
  • Wat doe jij in je vrije tijd? Zit je op een sport? Hou je van reizen? Je kan het hier vermelden.
  • Wees kritisch en kijk of de hobby’s en interesses die je vermeldt een toevoeging zijn op je cv.
  • Laat zien waar jij om geeft, buiten het werk om. Denk eens na of er iets indrukwekkends zit bij de zaken die jij voor je plezier doet.

6. Kennis en vaardigheden

  • Hier vermeld je onder andere welke talen je beheerst en op wat voor niveau.
  • Geef aan welke computer en software skills je hebt.
  • Laat algemene kennis en vaardigheden, zoals kennis van Word, achterwege. Dat kan tegenwoordig iedereen wel.
  • Laat zien welke programma’s je al beheerd die van belang kunnen zijn voor een toekomstige baan.
  • Heb je als startend inkoper al gewerkt met bijvoorbeeld CAT CM of DAS?

Voorbeeld CV

Als je al deze tips in je cv hebt verwerkt, komt dat er ongeveer op deze manier uit te zien. Check jouw cv nog even op de onderstaande do’s en don’ts! Daarna ben je klaar om te solliciteren.

Bekijk hier het voorbeeld cv

Do’s

  • Maak je cv overzichtelijk en ‘scanbaar’. Met tussenkopjes, een logische volgorde en nette uitlijning.
  • Maak een basis-cv en pas deze iedere keer aan op de baan waarop jij solliciteert. Zo creëer je elke keer een perfecte match met de functie.
  • Gebruik een representatief e-mailadres.
  • Print je cv voor de final check. Op papier zie je foutjes sneller dan op het scherm. Doe de check niet gelijk na het afronden van je cv, maar ga even wat anders doen zodat je met een frisse blik leest.
  • Laat je cv door iemand anders nakijken.
  • Alles goed? Sla je cv als pdf-bestand op. Hierdoor kan er niets verspringen in de opmaak.

Don’ts

  • Te lange teksten. Probeer puntsgewijs of in korte zinnen je ervaring toe te lichten, maar probeer te voorkomen dat je per ervaring of opleiding te veel tekst wijdt. Hierdoor wordt een CV onoverzichtelijk en te lang.
  • Onnodige en onbekende afkortingen of vakjargon. Recruiters werven vaak voor heel diverse functies en zijn niet bekend met alle functie inhoudelijke termen en afkortingen.
  • Liegen. Je kan je basis-cv aanpassen aan de functie waarop je solliciteert om de juiste kwaliteiten naar voren te laten komen, maar zorg wel dat de informatie juist is.
  • Foutjes in contactgegevens of een e-mailadres dat niet representatief is.
  • CV en LinkedIn-profiel komen niet overeen.

Klaar om te solliciteren?

Reageer nu op onze vacature.

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!

Inhousedag In2Talent!

Maak kennis met In2Talent en inkoop tijdens onze inhousedag op 1 mei 2024! We nemen je gedurende deze middag op een laagdrempelige en interactieve manier mee in het traineeship van In2Talent. Je krijgt meer informatie over inkoop, met een inspirerend verhaal van een inkoopprofessional met ervaring bij o.a. Nike, HEMA en Danone. Daarnaast vertellen we je alles over onze opdrachtgevers, ontwikkelmogelijkheden en de arbeidsvoorwaarden. We sluiten de middag af met speeddates met de In2Talenters en natuurlijk een gezellige borrel. 

Bij zijn?

Meld je aan voor onze inhousedag op 1 mei 2024 van 14.00 tot 17.00 uur op ons kantoor in Den Haag (Prinses Beatrixlaan 5, 5 minuten van Den Haag CS)