Drie tips om beter geld te sparen, én slimmer geld uit te geven.

Gerenommeerd econoom en filosoof Christopher George Latore Wallace zei ooit tijdens één van zijn lezingen: “50-inch screen, money-green leather sofa, Got two rides, a limousine with a chauffeur. Phone bill about two G’s flat, No need to worry, my accountant handles that.”

 

En wellicht klinkt dat voor sommige lezers erg herkenbaar. Maar voor de meesten onder ons is de levensstijl van de enige echte Notorious B.I.G. een ver-van-je-bed-show. Woningen zijn schaars, en daardoor vele malen duurder dan in het verleden. Boodschappen zijn in een korte tijd enorm in prijs gestegen. En voor de enorme groep studenten die tussen 2015 en 2022 geen basisbeurs hebben ontvangen is het woordje ‘pechgeneratie’ inmiddels akelig herkenbaar.

 

Het lijkt soms alsof je steeds meer moet doen met steeds minder. En het is niet gek om dan kritisch te willen kijken naar je inkomsten en je uitgaven, maar goed, waar begin je? We helpen je graag op weg met deze mini-cursus Budgetteren Voor Beginners, met drie tips om je alvast op weg te helpen.

 

Stap 1 – Overzicht creëren

Je mag terecht jaloers zijn op Biggie: hij heeft immers een accountant die bijhoudt hoeveel geld er maandelijks aan 50” flatscreen TV’s wordt uitgegeven. Gelukkig hoef je voor je persoonlijke budget echt niet iemand aan te nemen om je uitgaven en inkomsten bij te houden. De mensen van het Nibud, een onafhankelijk kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën, hebben speciaal hiervoor een stappenplan geschreven. Hierin staan een aantal belangrijke tips om een goed overzicht te krijgen over je inkomsten en uitgaven. Plan bijvoorbeeld elke week één vast moment in om je administratie bij te werken.

 

Een kernwoord hierbij is: alles bewaren. Of je dit nu digitaal doet of in een fysieke map, dat is aan jou. Maar je weet nooit wanneer je een specifieke factuur, betalingsbevestiging of abonnementscontract nodig hebt. Plan wel een jaarlijkse schoonmaak in om onnodige documenten eruit te filteren. Zo raadt het Nibud aan om na 2 jaar salaris- en uitkeringsstrookjes weg te gooien.

 

En onthoud: vertrouwen is goed, controleren is beter. Check tijdens je wekelijkse moment ook of alle afschriften van je bankrekening kloppen. Klopt het salaris dat je van je werkgever gestort hebt gekregen? En hebben je vrienden al allemaal de Tikkie van de karaokeavond in Ome Joop’s Zangschuur betaald? Check. Check. Dubbelcheck.

 

Stap 2 – Uitgaven verminderen

Eerlijk is eerlijk: Geld uitgeven hoeft niet altijd praktisch te zijn. De schrijver van dit artikel heeft immers ooit een paar Kermit de Kikker sneakers gekocht van zijn eerste salaris en daarvan is moeilijk te beargumenteren dat het primaire levensbehoeftes zijn. Juist om ervoor te zorgen dat je nu en dan ook jezelf mag trakteren op iets moois, leuks of lekkers is het goed om te zorgen dat je niet onbewust maandelijks geld uitgeeft aan onnodige zaken.

 

Bij deze een paar voorbeelden van snelle oplossingen om je maandelijkse uitgaven te verminderen: Heb je de HBO Max app nog wel aangeraakt sinds seizoen vier van Succession is afgelopen? En hoelang heb je al je huidige internetabonnement? Is deze niet inmiddels om te zetten naar een goedkoper abonnement waar je inmiddels net zo veel data voor krijgt? Dit zijn allemaal kleine, snelle aanpassingen die je kunt maken waar je op termijn veel profijt van hebt. En het hoeft niet alleen maar te gaan om streamingservices. Als je dit jaar geen vakanties buiten Europa gepland hebt staan hoef je niet per sé een wereldwijde reisverzekering af te sluiten waar alle continenten onder vallen.

 

 

Stap 3 – Een begroting maken

Goed, je hebt nu inzicht in al je inkomsten en uitgaven. Je hebt zelfs eindelijk het abonnement op die krant die je toch nooit leest opgezegd, dat scheelt weer ruimte in de oud papierbak. Het is tijd om vooruit te kijken en een begroting op te stellen. Hiervoor zijn erg veel technieken, dus zoek naar een techniek die goed bij jou past.

 

Eén van deze technieken is de 50/30/20 regel. Met deze regel verdeel je je netto-inkomen in drie delen: een deel voor de essentiële dingen, een deel voor de ‘zomaar’ leuke dingen en een deel waarmee je spaart en schulden aflost.

 

50% gaat naar essentiële dingen

Drie dingen zijn zeker in het leven: De dood, rekeningen, en onvoorspelbaar Nederlands zomerweer. Maar op dit moment is alleen de tweede belangrijk: rekeningen. Zet 50% van je netto-inkomen opzij voor vaste lasten zoals je huis, boodschappen, reiskosten, verzekeringen en andere essentiële uitgaven.

 

30% gaat naar de leuke dingen

Ongeveer een derde bewaar je voor dingen waar je, simpel gezegd, blij van wordt. Een avondje borrelen bij je favoriete wijnbar, een mooie nieuwe Monstera voor in de woonkamer of de fameuze Kermit de Kikker sneakers. Budgetteren betekent natuurlijk niet dat je geen leuke dingen meer mag doen of kopen. Je houdt simpelweg beter bij hoe verantwoord je hiermee om gaat.

 

20% om te sparen of schulden af te lossen

Het is goed om altijd een vangnet te hebben. Je weet nooit wanneer je koelkast kapotgaat en je een nieuwe moet kopen, of wanneer je toch die flitspaal over het hoofd hebt gezien en opeens een envelop van het CJI op de mat hebt liggen. Zet elke maand 20% van je netto-inkomen weg voor dit soort gevallen, zo creëer je een belangrijke buffer. De rest van deze 20% gaat naar het aflossen van schulden. Minimale afbetalingen zijn essentieel, maar ook alle andere aflossingen horen hierbij. Verlaag de rente die je in de toekomst moet betalen en geef je inkomen een boost. De rest van deze 20% wordt toegewezen aan schuldaflossing.

 

En dan nog één laatste, maar wel hele belangrijke, bonustip: Wees nooit bang om anderen om hulp te vragen. Het is soms eng om te praten over je financiële situatie, maar het is nóg enger om de grip op je financiën te verliezen. Vraag dus vooral, wanneer het nodig is, iemand die je vertrouwd om hulp.

 

Ter afsluiting van al deze kennis, nog één citaat van Christopher George Latore Wallace: “It’s still all good. And if you don’t know, now you know.”

 

 

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!

Inhousedag In2Talent!

Maak kennis met In2Talent en inkoop tijdens onze inhousedag op 1 mei 2024! We nemen je gedurende deze middag op een laagdrempelige en interactieve manier mee in het traineeship van In2Talent. Je krijgt meer informatie over inkoop, met een inspirerend verhaal van een inkoopprofessional met ervaring bij o.a. Nike, HEMA en Danone. Daarnaast vertellen we je alles over onze opdrachtgevers, ontwikkelmogelijkheden en de arbeidsvoorwaarden. We sluiten de middag af met speeddates met de In2Talenters en natuurlijk een gezellige borrel. 

Bij zijn?

Meld je aan voor onze inhousedag op 1 mei 2024 van 14.00 tot 17.00 uur op ons kantoor in Den Haag (Prinses Beatrixlaan 5, 5 minuten van Den Haag CS)