Filosoferen als een Inkoper, Inkopen als een Filosoof

Op donderdag 30 november organiseerde tonii community in co-creatie met In2Talent het ’tonii goes philosophy’ event in Den Haag. De avond was een enorm succes, filosoof Lammert Kamphuis sprak over filosofie in de moderne wereld en zette ons aan het denken én aan het (door)vragen.

In de wereld van inkoop en filosofie lijken de wegen op het eerste gezicht misschien ver uiteen te liggen. Toch kunnen deze twee manieren van werken elkaar op verrassende wijze versterken.

Het belangrijkste wat Lammert Kamphuis, schrijver van ‘Verslaafd aan ons eigen gelijk’ ,ons tijdens dit evenement heeft geleerd is dat we vaak leniger zijn als we denken. En ja, dat is grammaticaal correct: Je bent leniger als je denkt. En dan hebben we het niet over onze prestaties op de bok, maar over mentale lenigheid. De tijd die je stopt in kritisch nadenken zie je terug in de kwaliteit van je werkzaamheden.

In dit artikel verkennen we hoe je het ‘Murderboard’ van Het Pentagon, out-of-the-box denken en mentale flexibiliteit kunt integreren in je inkoopproces. Daarnaast delen we de drie praktische tips van Lammert Kamphuis om deze filosofische benadering te versterken.

Het ‘Murderboard’ van Het Pentagon

Oef, een ‘Murderboard’. Klinkt eng, maar dat is het gelukkig niet. Het ‘Murderboard’ van Het Pentagon, het hoofdkantoor van het Amerikaanse ministerie van Defensie, is een concept dat oorspronkelijk werd gebruikt voor militaire strategieën. Het idee is om een groep mensen bijeen te brengen om alle mogelijke invalshoeken van een probleem ‘aan te vallen’ en te analyseren. In de wereld van inkoop kunnen we een vergelijkbare aanpak toepassen, door samen met collega’s je inkoopplannen kritisch te bespreken.

Jezelf dwingen out-of-the-box te denken

In de wereld van inkoop is het essentieel om creatief om te gaan met uitdagingen. Een filosofische benadering kan helpen om vastgeroeste denkpatronen te doorbreken. Daag jezelf uit door de veelvoorkomende oplossingen ter discussie te stellen en nieuwe ideeën te verkennen. Net zoals filosofen experimenteren met ideeën, kunnen inkopers buiten de gebaande paden treden om out-of-the-box inkoopstrategieën te ontwikkelen.

Drie Tips voor Filosofisch Inkopen: Uitdagen, Delen, Spelen

Daag je overtuigingen uit: Lammert Kamphuis leerde ons één van de wijsheden van Socrates: Reflecteer regelmatig op je overtuigingen en stel ze in twijfel. Het accepteren van diversiteit in denken kan leiden tot nieuwe inzichten en betere beslissingen.

Deel je waarnemingen, niet je interpretaties: Bij het communiceren met collega’s en belanghebbenden, richt je op feitelijke waarnemingen. Dit voorkomt misverstanden en vooroordelen en helpt bij het verder samen nadenken over oplossingen.

Integreer een speels element in je werk: Creëer een omgeving waarin creativiteit wordt aangemoedigd. Dit kan variëren van ludieke brainstormsessies tot het introduceren van speelse elementen in vergaderingen om de innovatie te stimuleren.

Nog niet klaar met filosoferen? Lees dan ook ons artikel over de waarde van zelfreflectie.

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!

Inhousedag In2Talent!

Maak kennis met In2Talent en inkoop tijdens onze inhousedag op 1 mei 2024! We nemen je gedurende deze middag op een laagdrempelige en interactieve manier mee in het traineeship van In2Talent. Je krijgt meer informatie over inkoop, met een inspirerend verhaal van een inkoopprofessional met ervaring bij o.a. Nike, HEMA en Danone. Daarnaast vertellen we je alles over onze opdrachtgevers, ontwikkelmogelijkheden en de arbeidsvoorwaarden. We sluiten de middag af met speeddates met de In2Talenters en natuurlijk een gezellige borrel. 

Bij zijn?

Meld je aan voor onze inhousedag op 1 mei 2024 van 14.00 tot 17.00 uur op ons kantoor in Den Haag (Prinses Beatrixlaan 5, 5 minuten van Den Haag CS)