Kattenfonteinen en stakeholdersmanagement

Onze kattenfontein was kapot en ik had de nobele taak om een nieuwe te kopen. Voor de niet-kattenbezitters, een kattenfontein is een apparaatje dat continu stromend water omhoog pompt. Katten vinden dat fijn en drinken daarom meer. Ik ging naar de dierenwinkel bij mij om de hoek om daar een nieuwe kattenfontein te kopen en gelukkig hadden ze precies degene die wij al hadden. Het probleem was echter dat hij daar ruim 20 euro duurder was dan bij Bol.com. Aangezien ik het belangrijk vind dat in mijn buurt er ook kleine ondernemers zijn, besloot ik om hem daar toch te kopen. Eén van mijn belangrijkste twee stakeholders (mijn kat) was hierdoor erg blij, omdat die meteen een nieuwe drinkfontein had. Alleen, doordat ik dit niet goed gecommuniceerd had met mijn andere belangrijkste stakeholder (laten we haar voor het gemak even mijn vriendin noemen), zorgde dit voor wat onenigheid over het prijsverschil. Ik had haar dus beter al van te voren moeten meenemen in mijn beslissing en indien nodig overtuigen van de maatschappelijke waarde van het kopen van de kattenfontein bij de lokale dierenwinkel. Nadat dit uitgepraat was, was zij namelijk ook erg blij dat we de kattenfontein bij de dierenwinkel om de hoek hadden gekocht.

Stakeholdermangement

Hoewel dit misschien een ver gezocht voorbeeld lijkt op het gebied van Stakeholdermangement, zijn dit wel situaties die ook op de werkvloer voorbij kunnen komen waarbij verschillende stakeholders niet worden betrokken bij jouw werkzaamheden wat vervolgens voor irritatie en weerstand kan zorgen. Dit is iets wat ik nu zie in mijn huidige opdracht bij Servicepunt71 waar ik verantwoordelijk ben voor de implementatie van een nieuw Purchase-To-Pay systeem. Om er voor te zorgen dat mensen ook goed van het systeem gebruik zullen maken, moet ik er voor zorgen dat ik de juiste mensen overtuig. Dit zal ook moeten als het verlangen van de inkoopafdeling nog niet helemaal aansluit bij de behoeftes van de organisatie. Bijvoorbeeld, in zijn scriptie die Justin Loomans voor In2Talent heeft geschreven, kwam hij er achter dat bijna 85 procent van alle inkopers die hij had geïnterviewd enthousiast tot erg enthousiast zijn over circulair inkopen. Desalniettemin heeft bijna 60% van de organisaties waar deze inkopers voor werken geen beleid over circulaire inkopen of het is onbekend of er een beleid is. Dat betekent dus dat als inkopers meer willen focussen op circulair of duurzaam inkopen het erg belangrijk is om hun organisatie en stakeholders hierin mee te nemen en ook hen te overtuigen van het nut hiervan.

Ik wil je hierbij eigenlijk uitdagen om eens een moment te pakken en rustig alle stakeholders waarmee je te maken hebt in je werk of je projecten in kaart te brengen en goed te bedenken wat je met deze stakeholders wilt gaat doen. Als je dat namelijk goed doet, maakt dat jouw werk een stuk makkelijker.

Stakeholderanalyse

Een methode die ik zelf altijd prettig vind om te gebruiken is de stakeholderanalyse van Johnson et al uit 2008. Hierbij verdeel je je stakeholders over hun belang en invloed die zij hebben op je besluitvorming. Je kunt hen verdelen over vier categorieën.

  1. Samenwerken: Dit is een groep mensen waar je veel interactie mee hebt en je dus ook regelmatig mee moet afspreken om te kijken wat de stand van zaken is en of alles in je project goed gaat.
  2. Informeren: Dit is een groep mensen die, ondanks hun weinige invloed, wel erg belangrijk is om te betrekken in je project en werkzaamheden. Vooral omdat als je dit niet doet je veel te maken kunt krijgen met weerstand en ontevredenheid. Iets wat later veel moeite kan kosten om weer te repareren.
  3. Tevreden houden: Dit is een groep mensen die wel veel invloed hebben, maar weinig belang hebben bij wat jij doet. Dit zijn wel vaak mensen die je kunnen helpen met het overtuigen van mensen met weinig invloed, maar die wel veel belang hebben bij de verandering.
  4. Monitoren: Dit is een groep mensen die eigenlijk niet zo veel te maken hebben met wat je aan het doen bent. Wel belangrijk is het om hen te monitoren. Mochten zij bijvoorbeeld langzaam verschuiven naar iemand met meer belang of invloed, zorg dan dat je ze tijdig signaleert en meeneemt in je proces.

Stakeholderanalyse methode van Johnson

 

Een stakeholderanalyse maken is op deze manier redelijk makkelijk en iets waar je zo snel profijt van hebt. Dit maakt jouw werk overzichtelijker en zorgt er voor dat je jouw stakeholders net zo blij maakt als ik mijn kat met haar nieuwe kattenfontein.

Door Daan de Vries

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!

Inhousedag In2Talent!

Maak kennis met In2Talent en inkoop tijdens onze inhousedag op 1 mei 2024! We nemen je gedurende deze middag op een laagdrempelige en interactieve manier mee in het traineeship van In2Talent. Je krijgt meer informatie over inkoop, met een inspirerend verhaal van een inkoopprofessional met ervaring bij o.a. Nike, HEMA en Danone. Daarnaast vertellen we je alles over onze opdrachtgevers, ontwikkelmogelijkheden en de arbeidsvoorwaarden. We sluiten de middag af met speeddates met de In2Talenters en natuurlijk een gezellige borrel. 

Bij zijn?

Meld je aan voor onze inhousedag op 1 mei 2024 van 14.00 tot 17.00 uur op ons kantoor in Den Haag (Prinses Beatrixlaan 5, 5 minuten van Den Haag CS)