Een echte sociale vlinder binnen leveranciersmanagement

Leveranciersmanagement, de kunst van het bouwen van een gezond leveranciersbestand en het verder ontwikkelen van de samenwerkingsrelatie met leveranciers. Als je éxtra interessant over wil komen noem je dit SRM, of Supplier Resource Management. Maar rustig aan, Mr. Worldwide, we hebben het vandaag dus gewoon over leveranciersmanagement. Binnen het inkoop vakgebied is alles continu in beweging, en het lijkt moeilijk om houvast te vinden. We vroegen aan één van onze In2Talenters hoe je nu stabiliteit vindt binnen dit instabiele werkgebied.

Waar je als inkoper op dient te focussen als het gaat om leveranciersmanagement is compleet afhankelijk van de branche, je bedrijf en de leveranciers waar je mee werkt. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om met innovatieve werkwijzens voor te stellen als de branche zelf nog ‘onvolwassen’ is, zoals bedrijven die zich richten op AI of hernieuwbare energie.

Stel, je werkt bij zo’n modern, jong en grensverleggend bedrijf. Er is dan sprake van een lage bedrijfskundige volwassenheid, maar tegelijkertijd relatief hoge uitgaven door de externe factoren die de producten of diensten in deze branche erg aantrekkelijk maken voor de consumenten. De markt is instabiel en onvoorspelbaar, maar wij hebben drie focuspunten uitgelicht die jou houvast geven.

 

Vriendschap ontwikkelen

Ook na de studie maak je nog genoeg vrienden. Maar dit zijn niet per se de vrienden die je in de zomer uitnodigt voor je barbecue. Nee, in de huidige marktsituatie heeft betere prijzen afdwingen dan concurrenten geen focus, omdat de marktdominantie voornamelijk ligt bij producenten. . Wel is er een voordeel te behalen als je als klant eerder weet welke situaties zich afspelen op de markt waar jouw producent zich bevindt. Hierdoor is het uiterst belangrijk om daadwerkelijk een vriendschap te ontwikkelen met de contactpersoon van de leverancier. Als deze contactpersoon jou op persoonlijk vlak meer mag dan anderen, is de kans groter dat je belangrijke informatie eerder te horen krijgt en je hier als bedrijf je competitieve voordeel uit kan halen. Dit vraagt dus om meer dan een zakelijke vriendschap. Misschien tóch maar een extra maiskolf op de grill gooien.

 

Meten is…

Daarnaast is het belangrijk om de prestaties van leveranciers wel te blijven meten. De data die je hierbij genereert, helpt je om intern je verhaal kracht bij te zetten en emoties bij leveranciers niet de overhand te laten spelen. Richting de leveranciers helpt het je om problemen die je ondervindt ook inzichtelijk te maken voor hen. Gezien de machtsverhouding, is het niet altijd verstandig hier sancties of actiepunten bij op te leggen. Wel kan je het altijd bespreekbaar maken en kijken waar mogelijkheden liggen om de problemen voor jou als kopende partij of direct voor beide partijen weg te nemen.

 

Actief feedback delen om bedrijfsprocessen te verbeteren

Tot slot, actief opbouwende feedback geven aan leveranciers helpt hen om de bedrijfsvoering naar een hogere mate van volwassenheid te krijgen. Als klant profiteer je hier uiteraard van mee als je leverancier de service of producten optimaliseert. Daarnaast vinden producenten het over het algemeen fijn om een gezonde mate van opbouwende feedback te ontvangen, zodat je hen verder kan helpen. Verder kan dit er ook voor zorgen dat leveranciers innovaties eerder bij jou willen testen omdat je altijd zulke fijne feedback geeft. Dit geeft je uiteraard het competitieve voordeel waar je jouw concurrenten de baas mee kan zijn. Wie wil dat nou niet?

 

Wie had gedacht dat jij je in het leveranciersmanagement zou ontwikkelen tot zo’n sociale vlinder? Er is zeker meer aan de hand dan slechts getallen, grafieken en berekeningen. Door de juiste voorbereiding weet jij straks de stabiliteit te vinden waar anderen zo naar op zoek zijn. Wie weet zit een carrière als acrobaat er ook nog wel in…

Solliciteer direct

Wil je groeien als professional én persoon in een jong, leergierig en enthousiast team? Wil je ontdekken wat het best bij jouw past door verschillende dingen te proberen en ervaren? Solliciteer dan nu bij In2Talent!

Inhousedag In2Talent!

Maak kennis met In2Talent en inkoop tijdens onze inhousedag op 1 mei 2024! We nemen je gedurende deze middag op een laagdrempelige en interactieve manier mee in het traineeship van In2Talent. Je krijgt meer informatie over inkoop, met een inspirerend verhaal van een inkoopprofessional met ervaring bij o.a. Nike, HEMA en Danone. Daarnaast vertellen we je alles over onze opdrachtgevers, ontwikkelmogelijkheden en de arbeidsvoorwaarden. We sluiten de middag af met speeddates met de In2Talenters en natuurlijk een gezellige borrel. 

Bij zijn?

Meld je aan voor onze inhousedag op 1 mei 2024 van 14.00 tot 17.00 uur op ons kantoor in Den Haag (Prinses Beatrixlaan 5, 5 minuten van Den Haag CS)